Slik går du frem for å fikse problemet

  1. Slå PC helt av, fjern batteriet fra bærbar PC eller trekk ut strømledningen fra stasjonær PC.
  2. Åpne sidedøren på stasjonær PC eller bunndeksel på bærbar PC og se om noen kabler eller annet rusk ligger borti viftene. Fjern i så fall dette.
  3. Plasser batteri eller strømkabel på plass igjen og start på nytt

…Virker den ikke enda? les videre

Bråk og støy fra en PC kommer som oftest av 2 ting. Det mest vanlige er at kulelageret i viften er defekt. Da vil den lage støy sålenge viften snurrer rundt. Viftene begynner som oftest å gå når PCen blir varm. Den andre grunnen er at det er kabler eller annet som kommer borti viften. Det vil da komme en høy lyd fra inni PCen.

Noen spørsmål og svar

  • Er det farlig eller skadelig at PCen bråker?
  • Hvordan kan bråkete PCer repares?
  • Hva koster det å reparere en PC?

Er det farlig eller skadelig at PCen bråker?

I utgangspunktet er det ikke skadelig for maskinen at viften bråker, men dersom et kulelager er ødelagt eller noe tar borti viften - så kan den tilslutt stoppe helt å gå rundt. Dette merker man kanskje ikke og vil føre til en overoppheting inni maskinen. Dette kan ende opp med at en komponent blir ødelagt og i verste fall blir det dyrt eller ulønnsomt å reparere.

Hvordan kan bråkete PCer repares?

Våre teknikere og butikkmedarbeidere kan identifisere ødelaget vifter og bytte disse for deg. På stasjonære PCer er det sort sett standardstørrelser på vifter slik at dette kan gjøres raskt. På bærbare PCer må man i mange tilfeller bestille inn vifte. Dette gjør vi for deg. Du kan ta PCen med inn i en av våre butikker for videre hjelp, eller kontakte oss på kontaktskjema hvis du har flere spørsmål i forkant. En av våre teknikere vil gjennomføre en tilstandssjekk for å finne problemet og en pris på reparasjonen.

Hva koster det å reparere en PC?

En tilstandssjekk koster 490kr - etter denne er gjennomført kan vi gi en fastpris på reparasjon og estimere hvor lang tid det vil ta. I de fleste tilfeller koster en reparasjon mellom 500 og 2000kr og tar ca 1-3 dager på en stasjonær PC. Dersom vi må bestille en ny vifte vil vi informere deg om leveringstid.

Kim Ye Kristiansen Kontaktperson
Profilbilde av Kim Ye Kristiansen

Kim Ye Kristiansen

IT-tekniker / kursansvarlig

Kim Ye Kristiansen

Tlf: 410 44 969
kim@harddisk.no


Ninja. Ekstremt tålmodig. Vårt kundesenter og kursholder. Sertifisert InfoDoc. Høy kunnskap innen forbrukerrettigheter/returhåndtering. Bachelor innen IT.

Kontaktperson

Kim Ye Kristiansen er it-tekniker / kursansvarlig og vår kontaktperson. Tilgjengelig innen ordinær arbeidstid.

Kim Ye Kristiansen

Kim Ye Kristiansen

IT-tekniker / kursansvarlig

Harddisk Datapartner AS

Sartor Storsenter, Pb 244, 5342 Straume
Hordaland, Norway

Åpne lokasjon i Google Maps


Sosiale medier

Support

Tlf: 535 00 532
kontakt@harddisk.no

lukk

Harddisk Datapartner AS

Tlf: 535 00 532
kontakt@harddisk.no


Fjernstyring via TeamViewer

Tjenesten faktureres med minimum kr.395,- uavhengig av om problemet lar seg løse eller ikke, Utover dette koster tjenesten kr.395,- per påbegynte halvtime.

Dette gjør du:

Last ned TeamViewer og start filen (link nederst). Et sted på skjermen vil du få spørsmål om å lagre filen. Velg å lagre filen på ditt skrivebord. Når filen er lagret, åpner du den for å få opp passordet som vi trenger for å koble oss til din maskin.

Last ned TeamViewer her

Vi bruker cookies for å forbedre brukeropplevelsen på våre nettsider. Les vår personvernerklæring for mer informasjon.

Jeg godtar