Leasing er smart

Det er ikke alltid bedrifter prioriterer å investere i teknologi, og det ender gjerne opp med at man kjøper billigere utstyr som ikke holder mål. Det er ikke bare frustrerende og ineffektivt, men bortkastet tid og penger som kunne vært brukt til verdiskaping i bedriften.

Når du leaser så sprer du kostnaden over 1 til 5 år, slik at du kan gå for akkurat det utstyret du trenger for å kunne gjøre jobben best mulig. I tillegg kan man spandere på seg viktig ekstrautstyr som ergonomiske produkter. Det er særdeles kostnadseffektivt på lang sikt å holde de ansatte så friske og opplagte som mulig.

Harddisk har flere kunder på leasingavtale, og de har god erfaring med å avdekke hvilke løsninger som passer hver enkelt bedrift. For å vite hvordan leasing av IT utstyr fungerer hos Harddisk, ble Espen og Erlend stilt noen spørsmål:

Hvem bør inngå en leasingavtale?

– De fleste bedrifter har fordel av å inngå en leasingavtale på grunn av lav rente og lave kostnader, sier Erlend; spesielt bedrifter som er i vekst, og som ønsker å bruke likviditeten sin til andre ting enn datautstyr drar en fordel av dette.

Velger man å lease IT utstyr, frigjør man kapital, betalingen er forutsigbar og skjer over tid, og det er skattemessig fradragsberettiget.

Eksempel:
4 nye bedriftslaptoper med dockingstasjoner til kontoret, 2 ekstra-skjermer til hver maskin og ergonomisk mus og tastatur til alle, ferdig levert.

Totalpris ca 60.000kr.
Leasing blir ca 1800,-/mnd over 3 år.

Hvilket utstyr kan leases hos Harddisk?

– Det meste av utstyr kan leies hos oss, alt fra komplette møterom med skjermer og videokonferanse, til kontor med totaloppsett; dockingstasjoner, mus, skjerm, stoler, pulter, og mobiltelefoner sier Espen. – Blant annet har vi leaset ut komplette gamingrom til fylkeskommunen inkl PCer, skjermer, gamingstoler, tastatur, mus, egentlig alt de trenger til sin esportlinje.

Hvordan går dere frem sammen med kunden for å finne ut hvilket utstyr bedriften trenger?

– I mange tilfeller tar bedriften direkte kontakt med oss, for de vet selv hva de trenger, sier Erlend. – Andre ganger besøker vi bedriften, snakker med dem, får informasjon om hva utstyret skal brukes til, hvor mange ansatte det er, og på bakgrunn av dette kan vi komme med råd og innspill om hva de trenger.

Hvilken oppfølging kan man vente seg å få etter de har inngått en leasingavtale med Harddisk?

– Først og fremst får bedriften en kontaktperson i Harddisk som de forholder seg til, sier Espen. Det er viktig for oss at vår kontaktperson har inngående kjennskap til bedriften som avtalen er inngått med. Som regel er dette samme person som setter opp løsningen i første omgang. – Hvilken oppfølging man får, varierer fra bedrift til bedrift, i noen tilfeller har bedriftene selv egne ansatte som tar seg av IT driften, men som oftest legger vi til en vedlikeholdsavtale i leasingen, da er det vi som har support og drift. – Hvor mye oppfølging som ønskes og trengs, avklares med kunden i forkant av signering av leasingavtalen.

Hvor lenge varer en leasingavtale hos dere?

– I gjennomsnitt varer en leasingavtale mellom 2-3 år, men det normalt sett deles opp fra 12 måneder til 5 år, sier Erlend.

Eksempel:
Oppgradere møterommet med stor og flott møteromsskjerm, trådløs bildeoverføring, strøm og USB rett i møtebordet og alt du trenger av ekstrautstyr - ferdig montert.

Totalpris ca 112.000kr.
Leasing blir ca 3425kr/mnd over tre år.

Når avtalen går ut, hva skjer da?

- Det er tre måter vi kan gjøre dette på, sier Espen; i og med at dette er leie av utstyr, og ikke en nedbetaling, så kan man velge å:

  • kjøpe utstyret for en rimelig sum
  • beholde utstyret og forlenge leasingen, som da vil redusere kostnaden pr måned
  • oppgradere eller fornye utstyret og forlenge eksisterende leasingavtale

Kan man legge til utstyr i leasingperioden?

– Det er ikke uvanlig at behovet til en bedrift endrer seg i løpet av leasingperioden, sier Erlend. Bedriften utvides og trenger mer utstyr, så her er vi fleksible og en leasingavtale passer perfekt for en bedrift i vekst.

Hvor enkelt er det å få i gang en slik avtale?

– Etter at vi har avdekket behovet for hva kunden trenger, så gir vi kunden et tilbud. Når kunden har godtatt tilbudet kan man signere enkelt med bankid. Deretter får vi utstyret levert eller leverer det selv alt etter avtale. Kunden trenger ikke tenke på noe, vi kan sette opp utstyret, sørge for at alt er klart til bruk, og vi holder kontroll på leasingavtalen. Enklere blir det ikke, sier Espen.

“Vi gjør hele prosessen enkel for bedriften. Vi undersøker og finner det riktige utstyret for deres bruk, leverer gjerne og setter alt riktig opp. I tillegg er vi er lokale, lett tilgjengelige og enkle å jobbe med”


Harddisk Datapartner AS

Sartor Storsenter, Pb 244, 5342 Straume
Hordaland, Norway

Åpne lokasjon i Google Maps


Sosiale medier

Support

Tlf: 535 00 532
kontakt@harddisk.no

lukk

Harddisk Datapartner AS

Tlf: 535 00 532
kontakt@harddisk.no


Fjernstyring via TeamViewer

Tjenesten faktureres med minimum kr.395,- uavhengig av om problemet lar seg løse eller ikke, Utover dette koster tjenesten kr.395,- per påbegynte halvtime.

Dette gjør du:

Last ned TeamViewer og start filen (link nederst). Et sted på skjermen vil du få spørsmål om å lagre filen. Velg å lagre filen på ditt skrivebord. Når filen er lagret, åpner du den for å få opp passordet som vi trenger for å koble oss til din maskin.

Last ned TeamViewer her

Vi bruker cookies for å forbedre brukeropplevelsen på våre nettsider. Les vår personvernerklæring for mer informasjon.

Jeg godtar